Nyttig for arbeidssøkere

Karrierebuffet

Se på karrieremulighetene dine som en buffet av ulike farger, smaker, lukter og former.

Det er veldig lett å tenke titler, stillinger eller bransjer når vi skal vurdere vår egne karrieremål for framtiden. Er du heldig ender du opp med en spennende jobb, men sjansen er vel så stor for at du ender opp i en jobb som ikke er optimal for deg. Årsaken til det er at du ikke er konkret nok med hva karrieremålene dine konkret skal bestå av. Dersom du snur på det, og heller forsøke å beskrive hvordan din framtidige arbeidsdag bør se ut, vil du komme nærmere målet om en god karriereplan. Se på mulighetene dine som en buffèt av ulike farger, smaker, lukter og former, og fyll opp tallerkenen din med de sortene som du liker best, eller som frister mest.

Arbeidsoppgaver
Lag deg en skikkelig oversikt over alle arbeidsoppgaver som du har utført i din karriere. Eksempler på arbeidsoppgaver kan være ledelse av avdeling, rapportering, presentasjon, kundebesøk, strategi utvikling, problemløsning, programmering, medarbeidersamtaler m.m. Vær oppmerksom på at hver arbeidsoppgave også kan konkretiseres enda mer, dersom du ønsker det Så fort listen din er komplett, er det på tide å velge ut de arbeidsoppgavene som du kunne tenke deg å jobbe med i årene framover. Velg de oppgavene som gir deg mest i form av energi og arbeidsglede, og som du føler du har mulighet til å mestre. På denne måten får du beskrevet hvordan jobben din helt spesifikt skal se ut, i stedet for at du blir blendet av en tittel eller bransje.

Egenskaper
Like viktig som at du setter opp en oversikt over arbeidsoppgaver, er det at du er konkret på hva slags jobbstil du trives med. Kjennskap til egenskapene dine er helt sentrale for å kunne jobbe i et arbeidsklima hvor du får brukt dine styrker. Med egenskaper menes konkret hvordan du liker å løse arbeidsoppgavene dine på jobben, slik som: selvstendig, nøyaktig, hurtig , målorientert, menneskeorientert, teamorientert , analytisk, beslutningsorientert, langsiktig, praktisk, konkurranse orientert, visjonær, kommuniserende, motiverende m.m. Listen over egenskaper kan bli ganske lang etter hvert som du beskriver deg selv. Alle egenskapene du lister opp viser hvem du er, men noen er sannsynligvis mer framtredende eller viktige i dine jobbvalg. Bruk derfor tid på å gjøre en prioritering av de viktigste egenskapene som du skal ta hensyn til ved valg av jobb/karriere videre.

Verdier
Verdier er veldig lett å overse i valget av veien videre, men er også viktige for å lage en god karriereplan. Verdier kan bestå avforutsigbarhet, trygghet i jobben, frihet, få ta avgjørelser, bli eksperten i ”noe”, god tid, levere kvalitet, variasjon, tro på produktet, vennskap, hobby, åpenhet, tid til familie, ærlighet m.m. Setter du opp en liste og deretter lager en prioritering av de viktigste verdiene, er det mye lettere å se hvilke karriereveier som er rette for nettopp deg. Eksempelvis bør du tenke deg nøye gjennom dersom en av dine verdier er å være mye sammen med familie og venner, samtidig som et av dine karriere mål er å jobbe i utlandet.

Miljø
Det siste som du også må ha i tankene dine, er selve arbeidsmiljøet. Liker du å jobbe i et miljø som er preget av sosiale mennesker, eksperter, konkurrerende eller mennesker med ulike profesjoner og oppgaver? Synes du det er vanskelig å finne svar på dette, kan du eventuelt se nærmere på din vennskapskrets. Hvem liker du å være sammen med, og hvorfor? Du kan også sammenlike ulike jobber, og forsøke å definere hvilke miljøer som tiltaler deg, og hvorfor.

Karrierevalg

Ønsker du ny jobb, men vet ikke hva du skal se etter? Da er du ikke alene!

Svært mange ansatte vurderer å bytte jobb, men har problemer med å vite hva slags jobber de skal søke på.

Etter lang erfaring med karrieresamtaler er jeg sikker på at svært mange velger å bli i en stilling, eller å søke en liknende stilling som de allerede har hatt, rett og slett fordi man ikke er bevisst på hva drømmejobben er.

For mange blir jobbtilfredshet og motivasjon såpass ullent at det er enklere å vurdere jobber opp mot hverandre i økonomiske termer.

Her er noen tips for deg som ønsker å finne hva som gir arbeidsglede og motivasjon:

Fokuser på arbeidsoppgaver!
Bruk tid på å definere konkrete arbeidsoppgaver som du mestrer, trives med, som gir energi eller som du kan vokse med. Med arbeidsoppgaver mener jeg konkrete oppgaver som du utfører i løpet av dagen, slik som rapportering, ledelse, prosjektoppgaver, presentasjon, utarbeide markedsplaner, lage bemanningsplaner etc. Dersom du synes det er vanskelig å identifisere disse, kan du lage en lang liste med alle arbeidsoppgaver som du har utført fra du startet i din første jobb og fram til i dag. For at listen skal bli mest mulig komplett er det viktig at du går metodisk til verks. Start med den første jobben, og skriv ned alle arbeidsoppgaver, viktige som uviktige. Gjør deretter det samme for de andre jobbene som du har hatt fram til i dag. Når du er ferdig med listen, kan du evaluere hver enkelt arbeidsoppgave i forhold til mestring, trivsel, samt hvor mye motivasjon og energi den gir deg. Bruk gjerne en poengskala fra 1 til 10, hvor 1 er dårligst og 10 er best. De arbeidsoppgavene som får høyest poeng kan gi deg en god indikasjon på hva slags type stilling du skal se etter.

Kartlegg dine egenskaper
Egenskapene dine bør også definitivt tas med i beregningen ved valg av jobb. Bruk litt tid på å tenke i gjennom hvordan du like å jobbe. Her er en noen veivisere du kan benytte. Bruk litt tid på å evaluere dine egne egenskaper i forhold til følgende motsetninger: Skapende vs. utførende, selvstendighet vs. teamfokus, praktisk vs. akademisk, multitasking vs. singeltasking, variasjon vs. rutine, konkurranseorientert vs. teamorientert, menneskeorientert vs. systemorientert, lede vs. bli ledet, stor organisasjon vs liten organisasjon, høyt vs. lavt arbeidstempo, nøyaktighet vs. hurtighet og mengde, frihet vs. styrt, ekspert vs. generalist, stabilitet vs. ta sjanser.

Hva skal til for å gjøre en jobb god for meg?
Oftest ligger svaret i deg selv på hva som gjør en jobb god. Definer 9 punkter som utgjør de viktigste forutsetningene for at arbeidsdagen din skal gi arbeidsglede og motivasjon. Tenk på ulike arbeidssituasjoner fra din karriere.

Det er langt flere metoder som kan benyttes enn det som er beskrevet her, men dette er i hvert fall være en god start for deg til å finne drømmejobben.

Lykke til!

Jobb etter 50?

Vanskelig å få jobb etter fylte 50 år?

Vi har sett mange overskrifter den siste tiden om hvor vanskelig det er å få seg jobb etter fylte 50 år. Bildene som tegnes i avisene er unyanserte og kategoriske, mener Tim Rosenkilde.

Vi ser jevnlig fete overskrifter om 50-åringene som ikke lenger ansees som attraktiv arbeidskraft. Overskriftene følges gjerne opp med sannhetsvitner som bekrefter påstanden gjennom egne erfaringer fra jobbsøking.

Vi skal ikke være så naive å tro at alder ikke spiller noen rolle i jobbsøking, selvfølgelig gjør det det. Det er en kjensgjerning at det er vanskeligere og tar lenger tid å få seg jobb jo eldre man blir.

Men det er også andre faktorer enn alder som spiller inn når bedrifter skal ansette nye medarbeidere. En av de viktigste er kompetanse.

Medarbeidere som har rundet 50 år har lang fartstid i arbeidslivet og har gjerne blitt mer spesialiserte med årene. En attraktiv spesialisering kan etter hvert bli utdatert som følge av nye trender, teknologi eller måter å jobbe på, eller eventuelt at jobbmarkedet er mettet med søkere med den typen kompetanse. Vi ser de samme tendensene i dag med ungdom som tar lengre utdannelser innen kreative yrker og som deretter sliter med å finne seg jobber.

I dag er behovet for ingeniører, IT-spesialister og håndverkere langt større enn det er for kreative yrker. Har du kompetanse som det er lav etterspørsel etter hjelper det lite at du er ung og fremadstormende, du vil fortsatt ha problemer med å få deg en ny jobb. Så det viktigste du gjør for å være attraktiv både før og etter fylte 50 år, er å pleie kompetansen din jevnlig med kurs, etterutdanning og arbeidsoppgaver som er framtidsrettet.

Jobbtips 1: Ny jobb

Jobbtips 2: Om intervjuer

Jobbtips 3: Video om innkalling til intervju

Jobbtips 4: Video om nettverksbygging

Jobbtips 5: Aktivitet nå før sommeren